Kas vaiko raidoje yra norma, o kas jau ne?
Kaip tikrinama vaiko raida?
Vaikų sveikatos tikrinimo tikslas – kuo anksčiau išaiškinti ir koreguoti rizikos vaiko sveikatai veiksnius, kuo tiksliau nustatyti, ar vaiko sveikatos būklė atitinka jo augimo ir brendimo pagal amžių ir lytį normatyvus.
Vaiko raidos tyrimas apima įvairius raidos aspektus. Motorikos, kalbos ir komunikacijos, pažintinės, emocinės ir socialinės raidos sritys, buitinių ir higieninių įgūdžių formavimasis negali būti tiriamas atskirai vienas nuo kito, ypač ankstyvojo amžiaus vaikams. Visi vaikai vystosi ta pačia seka, bet įgūdžių įgijimo laikas yra skirtingas. Svarbiausi yra pirmieji 3 gyvenimo metai, kada vaiko smegenys vystosi intensyviausiai. Todėl geriausias reabilitacijos efektas gaunamas būtent šiuo periodu, taigi šeimos medicinos paslaugas teikiantiems šeimos arba vaikų ligų gydytojams kartu su tėvais tenka didžiulė atsakomybė laiku nustatyti raidos sutrikimus.
Kas svarbu tikrinant raidą?
Raida tikrinama tam tikrais amžiaus tarpsniais ir periodiškumu. Labai svarbu, kad tiriant vaiką dalyvautu ir tėvai. Atliekant profilaktinį vaiko tikrinimą svarbi ir bendra vaiko sveikata, nes kosintis, sloguojantis, blogais besijaučiantis vaikas užduotis atliks blogiau, prasčiau susikaups, todėl ir rezultatai nebus teisingi. Svarbu tirti vaiką dieną, kai jis yra sotus, nemieguistas, nesusijaudinęs.
Kokios priemonės naudojamos?
Tikrinant raidą naudojamos šios priemonės: barškutis ar varpelis, plastikinis puodelis arba analogiško dydžio dėžutė, kaladėlės, dėlionė: lenta su 3 pagrindinėmis formomis (trikampis, kvadratas, apskritimas) arba plastikinė dėžutė su atitinkamų formų angomis, knygutė su paveikslėliais, skirta 1–3 metų vaikams, lėlė, popierius, vaikiškos piešimo kreidelės arba pieštukai.
Norma ar ne?
Tai kas gi yra norma, o kas jau ne norma ir kada vaikui jau reikalingas gydymas? Į šiuos klausimus patys tėvai negali atsakyti, tam reikalingas gydytojas, kuris įvertina, kaip vaikas pagal savo amžių atlieka atitinkamas užduotis. Gydytojas užpildo vaiko raidos tikrinimo lapą vadovaujantis žemiau pateiktomis užduotimis. Jeigu atliekamos vertinamo amžiaus tarpsnio užduotis, tėvams pateikiamos kito laikotarpio vaiko įgūdžių lavinimo rekomendacijos, jie informuojami apie kito tikrinimo terminą, na o jeigu vaikas neatlieka bent vienos iš vertinamo amžiaus tarpsnio užduočių, numatomas išsamesnis raidos vertinimas. Gydytojas su vaiko tėvais aptaria kiekvieno raidos tikrinimo vertinimo rezultatus. Didele reikšmę turi šeimos bendradarbiavimas, iš tėvų gydytojas sužino apie vaiko savybes, kurios gali būti reikšmingos vertinant raidą, tėvai turi teisę reikšti savo nuomonę visais klausimais.
Kokias užduotis turi atlikti vaikas tikrinant raidą?
Kūdikiui iki 1 metų raida vertinama 3, 6, 9 mėnesių amžiaus. Neišnešiotų naujagimių raida vertinama koreguojant amžių.
3 mėnesių kūdikis!
- Gulėdamas ant pilvo gerai laiko galvą, ją sukinėja į visas puses.
- Gulėdamas ant nugaros rankas suveda ant krūtinės, gali viena ranka suimti kitą.
- Kai šypsodamasis suaugusysis kalbina vaiką, vaikas atsako šypsena.
6 mėnesių kūdikis!
- Vaikas, gulėdamas ant nugaros, visiškai arba dalinai apsiverčia ant pilvo.
- Vaikas, gulėdamas ant nugaros arba sėdėdamas mamai ant kelių, paima duodamą kaladėlę.
- Vaikui sėdint mamai ant kelių iš nugaros pusės 10–15 cm atstumu nuo ausies pabarškinama barškučiu ar paskambinama varpeliu. Vaikas pasuka galvą ir akis garso link.
9 mėnesių kūdikis!
- Vaikas ilgai ir laisvai sėdi tiesia nugara ant kieto pagrindo.
- Stovėdamas tvirtai remiasi kojomis.
- Vaikas tvirtai remiasi abiem kojomis, stovėdamas ant kieto pagrindo. Gali svorį perkelti nuo vienos kojos ant kitos.
- Ima žaislus abiem rankomis.
- Vaikas abiem rankomis paima po daiktą (pvz., kaladėlę, barškutį) ir laiko.
- Siekia daikto už akiračio ribų.
- Vaikas stengiasi paimti daiktą, kurį gali pasiekti tik pakeitęs kūno padėtį.
- Čiauška skiemenimis.
- Vaikas sako sudvigubintus skiemenis (pvz., da-da, ba-ba ir pan.). Galima vertinti teigiamai pagal tėvų duomenis.
1 metų vaikas!
- Ropoja.
- Eina pristatomu žingsniu. Vaikas eina laikydamasis už baldų.
- Atlieka veiksmus su dviem daiktais. Vaikas įdeda žaislą į dėžutę arba padaužo du žaislus vienas į kitą.
- Mėgdžioja veiksmus, garsus. Vaikas pakartoja suaugusiojo atliekamus veiksmus arba sakomus skiemenis.
- Reaguoja į savo vardą. Pašauktas vardu vaikas suklūsta, atsisuka.
- Sako „mama“, „tete“.
- Ima maistą rankomis ir valgo. Vaikas gali paimti rankomis maistą (pvz., sausainį), įsidėti į burną ir valgyti.
1.5 metų vaikas!
- Vaikšto savarankiškai. Vaikas pereina per kambarį.
- Žaidžia funkcinius žaidimus. Vaikas žaisdamas naudoja žaislus pagal paskirtį: važiuoja su mašinėle, piešia pieštuku, šukuoja šukomis, varto knygutę.
- Vykdo žodinį nurodymą „duok“. Paprašytas paduoda artimam asmeniui daiktą.
- Rodo rodomuoju pirštu, kas jį sudomino. Pats vaikas prašo daikto, rodydamas pirštu.
- Vaikas sako 3 prasmingus žodžius daiktams ar veiksmams įvardyti.
2 metų vaikas!
- Žaidimas kaladėlėmis: pastato bokštą iš 2 kaladėlių.
- Piešimas: piešia keverzonę. Vaikas braižo popieriuje netaisyklingas linijas.
- Rodo kūno dalis. Vaikas parodo bent vieną kūno dalį ją įvardijus.
- Rodo paveikslėlius. Vaikas parodo bent vieną paveikslėlį knygoje jį įvardijus.
- Taria dviejų žodžių frazes. Vaikas sako frazes, pvz., „mama duok“, „mama, niam“ ir pan.
- Savarankiškai valgo. Gali suvalgyti kelis šaukštus maisto savarankiškai.
- Atneša daiktus norėdamas juos parodyti.
3 metų vaikas!
- Žaidžia konstravimo žaidimus, pvz., kaladėlėmis, lego ir kt., statydamas statinius ir pan.
- Sudeda dėlionę 3 formų dėlionę ( ∆ O □ ) nesuklysdamas.
- Piešia apskritimą savarankiškai arba pagal pavyzdį.
- Skiria spalvas vaikas parodo bent 1 spalvą iš 3, prašant parodyti pieštukus, žaislus ar paveikslėlius.
- Supranta kalbos sąvokas, supranta bent vieną sąvoką iš 5: „toks pats“,“ didelis“, „mažas“, „vienas“, „daug“, prašant parodyti žaislus ar paveikslėlius.
- Jungia žodžius į 3 žodžių frazes, sakinius.
4 metų vaikas!
- Žaidžia vaidmeninius žaidimus. Vaikas, žaisdamas su kitais asmenimis, gali vaidinti įvairius vaidmenis (žmonių, gyvūnų ir pan.).
- Nupiešia atpažįstamą objektą pvz., mašiną, žmogų iš 2–3 dalių ir pan.
- Piešia pliusą (+) savarankiškai arba pamėgdžiodamas pagal pavyzdį.
- Supranta prielinksnius vaikas įvykdo bent 3 iš 4 prašymų su prielinksniais: „padėk ant kėdės“, „padėk po stalu,“„ įdėk į dėžutę,“ „padėk už nugaros.“
- Vaikas paklaustas gali keliais sakiniais papasakoti apie įvykius, Įvykusius, pvz., namuose, ugdymo įstaigoje.