Ką veikti su šešių mėnesių kūdikiu?
Sulaukus pusės metų, kūdikis tampa tikru mažuoju tyrinėtoju! Šis amžius kupinas nuostabių pokyčių ir atradimų tiek mažyliui, tiek jo tėvams. Vaikas darosi vis aktyvesnis, smalsesnis, stiprėja jo ryšys su aplinka. Ką paprastai moka šešių mėnesių kūdikis ir kaip galime žaismingai skatinti jo tolesnę raidą?
Ką moka šešių mėnesių „gudruolis“?
Nors kiekvienas vaikas unikalus, dauguma šešių mėnesių kūdikių jau džiugina tėvus šiais pasiekimais:
- Judesiai: Dažniausiai jau tvirtai laiko galvytę, gulėdamas ant pilvo remiasi ištiestomis rankomis, sukasi nuo nugaros ant pilvo ir atvirkščiai (arba aktyviai mokosi tai daryti), sėdi pasiremdamas rankomis arba jau ir savarankiškai, o kai kurie net bando stotis keturiomis ir linguoti – tai pasiruošimas ropojimui! Rankytėmis jau tiksliai čiumpa daiktus, perima juos iš vienos rankos į kitą, kiša į burną tyrinėdami.
- Bendravimas ir kalba: Aktyviai guguoja, taria įvairius skiemenis (ma-ma, te-te, ba-ba – nors dar nesąmoningai), reaguoja į savo vardą, bando mėgdžioti garsus, juokiasi, krykštauja. Mėgsta bendrauti, reaguoja į veido išraiškas.
- Pažinimas: Domisi aplinka, seka akimis judančius daiktus, atpažįsta artimus žmones, pradeda suprasti daiktų pastovumą (kad daiktas nedingsta, net jei jo nemato).
Kaip lavinti ir žaisti kartu?
Šiame amžiuje vaikui svarbiausia – saugus ryšys su tėvais ir galimybė laisvai judėti bei tyrinėti aplinką. Štai kelios idėjos, kaip galite prasmingai ir smagiai leisti laiką kartu:
Knygelių skaitymas: pirmieji puslapiai
- Pirmosios knygutės: Rinkitės knygeles, skirtas patiems mažiausiems – kieto kartono lapais, medžiagines, kontrastingų spalvų ar su skirtingomis tekstūromis. Galite net pasidaryti patys iš nuotraukų ar paprastų paveikslėlių.
- Vartykite ir pasakokite: Sėdėdamiesi kartu vartykite knygelę, rodykite paveikslėlius ir paprastais žodžiais įvardinkite, ką matote („Žiūrėk, katinėlis“, „Didelis raudonas kamuolys“). Nesitikėkite ilgo susidomėjimo – skaitykite tol, kol vaikui įdomu.
Kalba ir bendravimas: pokalbiai su mažyliu
- Kalbėkite daug: Kiek įmanoma daugiau kalbėkite su vaiku – komentuokite savo veiksmus („Dabar mama paims obuolį“), pasakokite, ką matote aplinkui namuose ar lauke. Kalbėkite aiškiai, taisyklingai, šiek tiek lėčiau.
- Dainelės ir eilėraštukai: Dainuokite paprastas daineles, sakykite trumpus eilėraštukus su pasikartojančiais garsais ar judesiais (pvz., „Viru viru košę“).
- Veidrodis: Pažaiskite prie veidrodžio – rodykite vaikui jo atspindį, įvardinkite kūno dalis, darykite juokingas grimasas, slėpkitės ir vėl pasirodykite („Ku-kū!“). Tai padeda formuotis savęs suvokimui.
Žaidimai pažinimui: „Kur dingo?“
- Daiktų pastovumas: Šiame amžiuje vaikai pradeda suprasti, kad daiktai egzistuoja net tada, kai jų nemato. Lavinkite šį supratimą žaisdami slėpynių: parodykite ryškų žaislą, tada uždenkite jį skarele ar vystyklu ir linksmai klauskite „Kur dingo?“. Skatinkite vaiką ieškoti. Iš pradžių galite palikti dalį žaislo matomą. Panašiai veikia ir „Ku-kū“ žaidimas su veidu.
Pasaulio tyrinėjimas: leiskime judėti ir atrasti
- Laikas ant grindų: Pati geriausia vieta kūdikiui lavintis – saugios grindys (ant kilimėlio, specialios dėlionės ar tiesiog švaraus paviršiaus). Čia jis gali laisvai vartytis, suktis, bandyti šliaužti ar ropoti, stiprindamas raumenis ir koordinaciją.
- Mėtymas – tai mokymasis: Nepykite, jei vaikas nuolat mėto daiktus ant žemės. Tai svarbus etapas, kai jis tyrinėja daiktų savybes, traukos dėsnį („Kas nutiks, jei paleisiu?“). Tiesiog pasirūpinkite, kad mėtomi daiktai būtų saugūs ir nelūžtantys.
- „Lobių dėžė“: Ant grindų šalia kūdikio galite padėti neaukštą dėžutę ar krepšelį su keliais saugiais, skirtingų formų, dydžių ir tekstūrų daiktais (pvz., didelės medinės kaladėlės, minkštas kamuoliukas, barškutis, saugus virtuvės įrankis kaip medinis šaukštas, švarus audinio gabalėlis). Leiskite jam pačiam juos pasiekti, išimti, tyrinėti. Geriau turėti kelias tokias dėžes su skirtingais daiktais ir jas kaitalioti, nei vieną didelę su daugybe žaislų.
Sensoriniai žaidimai: saugios alternatyvos
Vaikai pasaulį pažįsta per pojūčius. Galite pasiūlyti saugių sensorinių žaidimų:
- Tekstūrų tyrinėjimas: Duokite paliesti skirtingus saugius paviršius – minkštą pledą, šiurkštesnį kilimą, vėsias grindis, šilkinę skarelę.
- Sensoriniai buteliukai: Į mažą plastikinį buteliuką įberkite ryžių, pupelių ar įpilkite vandens su blizgučiais ir labai gerai bei saugiai užsukite kamštelį (galima net priklijuoti). Leiskite vaikui jį vartyti, kratyti ir stebėti (tik su suaugusiųjų priežiūra!).
- Maudynės: Vandens žaidimai vonioje su keliais indeliais ar guminiais žaisliukais yra puiki sensorinė patirtis. Niekada nepalikite kūdikio vonioje be priežiūros nė sekundei!
(DĖMESIO! Anksčiau minėti balionai, net ir pripilti vandens, NĖRA SAUGUS žaislas kūdikiams dėl didelės užspringimo rizikos sprogus ar stranguliacijos rizikos dėl virvelės. Venkite jų!)
Pasiruošimas atsiskyrimui: „Ate-ate“ ritualas
Šiame amžiuje gali pradėti ryškėti nerimas atsiskiriant nuo mamos ar tėčio. Nuoseklus atsisveikinimo ritualas gali padėti:
- Pamojuokite: Kiekvieną kartą išeidami iš kambario (net ir trumpam), atsisukite į vaiką, nusišypsokite ir pamojuokite sakydami „Ate, ate, aš tuoj grįšiu“.
- Supratimas: Taip vaikas pamažu pradės suprasti, kad jūs išeinate, bet visada sugrįžtate. Tai padeda kurti saugumo jausmą ir gali palengvinti adaptaciją ateityje (pvz., pradedant lankyti darželį ar pasiliekant su aukle).
Šešių mėnesių kūdikis – smalsus, aktyvus ir bendrauti pasiruošęs mažylis. Mėgaukitės šiuo etapu – kalbinkite, skaitykite, dainuokite, žaiskite paprastus žaidimus ir suteikite kuo daugiau galimybių saugiai judėti bei tyrinėti pasaulį. Jūsų dėmesys, meilė ir žaismingas įsitraukimas yra pati geriausia dovana augančiam vaikui.
<< Penkių mėnesių vaiko lavinimas
(ruošiama) Septynių mėnesių vaiko lavinimas >>