5 mėnesių kūdikis – ką moka?
Penkių mėnesių kūdikis – jau nebe mažas naujagimis, o aktyvus, smalsus ir vis daugiau su aplinka bendraujantis žmogutis. Šis amžiaus tarpsnis kupinas svarbių pasiekimų judesių, kalbos, pažinimo ir socialinėje srityse. Ką paprastai jau moka penkių mėnesių mažylis ir kaip galime skatinti jo tolesnę raidą?
Judesiukai: pasaulis atsiveria judant
Kūdikio raumenys stiprėja, judesiai tampa koordinuotesni ir tikslingesni:
- Gulėdamas ant pilvo: Remiasi delnais ar dilbiais, aukštai kelia galvą ir pečius, laisvai sukioja galvą į šalis, žvalgosi. Gali ištiesti rankas ir kojas į šonus („lėktuvėlis“), suptis. Atsispyręs kojomis gali šiek tiek pasislinkti ar suktis.
- Vartymasis: Paprastai jau moka apsiversti nuo pilvo ant nugaros, gali pradėti mokytis ar jau mokėti verstis ir nuo nugaros ant pilvo.
- Sėdėjimas: Prilaikomas už rankų ar liemens sėdi gana tvirtai, tiesia nugara, gerai laiko galvą. Pasodintas dar gali siūbuoti, bet galvą laiko tvirtai. Kai kurie gali trumpai pasėdėti patys, pasiremdami rankomis į priekį. Sėdėdamas siekia ir paima daiktus viena ar abiem rankomis.
- Stovėjimas: Lengvai prilaikomas už pažastų stojasi, tvirtai remiasi pėdomis (kartais dar pirštų galais), spyruokliuoja, kilnoja kojas, trypia.
- Kiti judesiai: Prisitraukia koją prie burnos ir gali čiulpti pirštą. Moka perimti daiktą iš vienos rankos į kitą. Laiko buteliuką (jei maitinamas iš jo).
Kalba: pirmieji bandymai „šnekėtis“
Nors žodžių dar nėra, kūdikis vis aktyviau „kalba“ savais būdais:
- Garsai: Taria įvairias balses (a, o, u, i) ir dvibalsius (ai, ei), pradeda jungti juos su priebalsiais (d, b, l, m), kartoja skiemenis (ma-ma, te-te – dar be konkrečios reikšmės).
- Bendravimas: Čiauška norėdamas atkreipti dėmesį, „kalbasi“ pats su savimi žaisdamas. Aktyviai reaguoja į suaugusiojo kalbą – stebi veidą, lūpas, atsako savais garsais, bando mėgdžioti intonacijas.
- Supratimas: Vis tiksliau reaguoja į kalbos garsą – atsisuka į kalbantįjį. Gali pradėti atpažinti ir reaguoti į savo vardą.
Mąstymas ir pažinimas: tyrinėjame aplinką
Penkių mėnesių kūdikis aktyviai tyrinėja jį supančią aplinką ir mokosi:
- Budrumas: Būdravimo laikas ilgėja, be pertraukos gali išbūti aktyvus 1-2 valandas. Budrus būdamas daug juda, dairosi.
- Daiktai: Sąmoningai siekia daiktų abiem ar viena ranka. Paimtą daiktą tyrinėja: liečia, suka, krato, stuksena, būtinai ragauja. Žvilgsnis klaidžioja nuo rankų prie daikto ir atgal.
- Objektų pastovumas: Pradeda suprasti, kad daiktai egzistuoja, net jei jų nemato. Pamatęs dalį daikto, atpažįsta jį visą. Gali pradėti ieškoti akimis nukritusio daikto (pasilenkia, žiūri žemyn). Gali patraukti nedidelę kliūtį (pvz., skarelę), kad pamatytų dominantį daiktą.
- Dėmesys: Akimis tyrinėja greitai judančius ar toli esančius objektus.
Socialinė ir emocinė raida: ryšys su pasauliu
Stiprėja kūdikio socialinis ryšys ir emocijų raiška:
- Savi ir svetimi: Gerai atskiria tėvus ir artimus žmones nuo nepažįstamų. Gali rodyti nedrąsumą ar net pyktį, baimę pamatęs svetimą žmogų.
- Emocijos: Sąmoningai šypsosi žmonėms, juos „kalbina“. Gali parodyti ne tik džiaugsmą, bet ir baimę, pasišlykštėjimą, pyktį.
- Bendravimas: Tiesia rankas, mosuoja, krykštauja pamatęs artimą žmogų, stengiasi prie jo priartėti. Paimtas ant rankų tvirtai įsikimba. Dažnai nustoja verkti, kai į jį kreipiamasi, kai yra paimamas ant rankų.
- Savarankiškumo pradmenys: Išreiškia nepasitenkinimą, kai bandoma atimti žaislą. Žįsdamas gali čiupinėti krūtį ar buteliuką. Gali pradėti imti į rankas kietesnį maistą (specialų kūdikių sausainį, duonos džiūvėsėlį). Kai kurie gali pradėti mokytis gerti iš puoduko (su snapeliu ar specialaus).
- Savęs pažinimas: Domisi savo atvaizdu veidrodyje – šypsosi jam, liečia, kalbina. Mėgdžioja matomas grimasas.
Kaip skatinti raidą žaidžiant?
Šiame amžiuje geriausias lavinimas – tai saugi aplinka tyrinėjimams ir nuoširdus laikas kartu su Jumis.
- Laikas ant grindų: Kuo daugiau laiko ant lavinamojo kilimėlio – tai skatina vartytis, ruoštis ropojimui, stiprina raumenis.
- Kalbėkite, skaitykite, dainuokite: Nuolat kalbinkite vaiką, pasakokite, ką darote, dainuokite daineles, skaitykite paprastas knygeles su aiškiais paveikslėliais.
- Žaiskite paprastus žaidimus: „Ku-kū“, žaisliuko slėpimas po skarele, veido išraiškų mėgdžiojimas.
- Suteikite įvairių pojūčių: Duokite pačiupinėti skirtingų tekstūrų saugių daiktų (minkštą kamuoliuką, medinę kaladėlę, šiugždantį popierių, šaltą metalinį šaukštą). Leiskite saugiai tyrinėti aplinką.
Penktasis mėnuo – žavus etapas, kai kūdikis kasdien vis labiau atsiskleidžia kaip asmenybė, aktyviai tyrinėja pasaulį ir mezga ryšį su Jumis. Mėgaukitės šiomis akimirkomis, džiaukitės kiekvienu nauju pasiekimu ir būkite šalia savo mažojo atradėjo jo pažinimo kelionėje.